Köpa bil eller motorcykel i Spanien – vad gäller egentligen

Att köpa (eller leasa) bil eller motorcykel i Spanien som svensk kan kännas krångligt med all byråkrati. Här reder vi ut vad som gäller 2025 – från vem som får äga fordon i Spanien, vilka dokument och steg som krävs vid köpet, till tips om prutning, leasing och vanliga fallgropar. Artikeln är praktiskt inriktad för dig som svensk i Spanien och skriven i du-form för enkel läsning.
Kan du som utlänning äga ett fordon i Spanien?
Ja, utlänningar (även icke-residenta) får lov att äga fordon i Spanien – spansk lag tillåter att utländska medborgare, både bosatta och icke bosatta, står som fordonsägare. Det finns dock vissa krav på dokumentation du måste uppfylla:
-
NIE-nummer: Du behöver ha ett NIE (Número de Identidad de Extranjero), alltså ett spanskt identitets-/skattenummer för utlänningar. Detta är nödvändigt för i princip alla större köp i Spanien (bostad, bil etc.) och används för att identifiera dig hos myndigheter. Om du är resident i Spanien har du redan NIE; om inte får du ansöka om NIE via spanska polisen eller ett spanskt konsulat.
-
Spanskt adressbevis: För att äga ett spanskt registrerat fordon krävs att du har en adress i Spanien – antingen att du äger eller hyr en bostad här. Myndigheterna kräver att fordon kopplas till en fysisk adress i landet för att kunna skicka böter, skattebesked m.m. Ofta accepteras ett intyg på adress (empadronamiento) från kommunen eller ett hyreskontrakt (minst 1 års varaktighet) som bevis på bostad. Kort sagt: även om du inte är folkbokförd som resident måste du kunna uppge en giltig spansk adress.
-
ID-handling: Du måste kunna identifiera dig med giltigt ID. Som EU-medborgare räcker pass eller nationellt ID-kort tillsammans med NIE-numret. Residenta utlänningar brukar ha en residencia (TIE-kort) som också innehåller NIE-numret.
Sammanfattningsvis kan du som svensk äga bil eller MC i Spanien oavsett om du är skriven här eller inte, så länge du skaffar NIE och har en lokal adress i landet att knyta fordonet till. Har du precis flyttat ned och fått NIE men ännu inte registrerat adress, kan du behöva ordna ett empadronamiento på kommunen. Utan adressbevis kan inte trafikmyndigheten slutföra registreringen i ditt namn – även om det finns vissa provisoriska lösningar där du får ett tillfälligt intyg så att du kan försäkra och använda bilen tills adresshandling är klar.
Observera: Om du köper fordonet för att ta med till ett annat land (t.ex. om du bara semestrar några månader och vill exportera bilen hem) behöver du enligt reglerna avregistrera fordonet i Spanien för export och sedan registrera in det i det nya landet. Inom EU får man köra en utlandsregistrerad bil upp till 6 månader, därefter måste den registreras i det land den används.
Hur går själva köpet till i praktiken?
Köpprocessen i Spanien liknar den i Sverige på många sätt, men det finns fler administrativa steg att hålla reda på. Här är en översikt för köp av begagnat fordon, som skiljer sig lite beroende på om du köper av en privatperson eller en bilhandlare:
-
Köpa av privatperson: Då ansvarar du (och säljaren) för att all pappersexercis blir gjord – från att skriva kontrakt till att registrera ägarbytet hos trafikmyndigheten DGT (Dirección General de Tráfico). Du kan göra mycket själv, men det är vanligt att anlita en gestor (administrativ ombud) som mot en avgift ~50 € sköter pappersarbetet. Som köpare betalar du en överlåtelseskatt (se nedan) vid privatköp. Mer om processen strax.
-
Köpa via bilhandlare: Handlar du från en auktoriserad handlare eller begagnatfirma brukar de erbjuda sig att hantera registreringen och allt det byråkratiska åt dig. Ofta ingår detta i priset eller mot en mindre avgift som man ibland kan förhandla bort. Fördelen är att de ser till att skatter blir betalda och att du får bilen i ditt namn utan strul. Köper du en ny bil sköter handlaren registreringen och du betalar spansk moms (IVA) istället för överlåtelseskatt.
Steg-för-steg vid köp av begagnad bil/MC: Nedan följer de konkreta stegen du bör gå igenom när du hittat ett fordon du vill köpa. (För enkelhet beskriver vi "bil", men samma gäller motorcykel i stort sett.)
-
Kontrollera fordonets status innan köp: Be säljaren om bilens registreringsnummer och eventuell VIN/chassinummer. Med registreringsnumret kan du kolla upp bilens historik hos DGT eller via tjänster som Carfax i Spanien. Du vill säkerställa att alla skatter är betalda, att bilen har godkänd besiktning (ITV) i tid, och att det inte finns några obetalda böter, skulder eller ägarförbehåll kopplade till fordonet. Sådana skulder följer nämligen med bilen till nya ägaren, dvs dig, om de inte reglerats. En "informe de vehículo" (fordonsrapport) från DGT kan avslöja om bilen har ekonomiska belastningar, om den rapporterats stulen, antal tidigare ägare m.m. Du kan beställa en sådan rapport via DGT:s e-tjänster (kräver oftast spansk e-legitimation) eller låta en gestor göra det för ~20–30 €. Även Carfax finns i Spanien och tar ca 10 € för en rapport (rabatterat pris per bil om man köper flera rapporter). Kontrollera även bilens identitet och skick: stämmer VIN-nummer (chassinummer) överens med registreringsbeviset? Är säljaren verkligen den registrerade ägaren (be att få se legitimation och jämför med ägaruppgifterna på "Permiso de circulación" – det spanska registreringsbeviset)? Gå igenom serviceboken och besiktningsprotokoll för att se att mätarställning och historik verkar rimlig. Om fordonet har utländska registreringsskyltar, var extra försiktig – det kan bli mycket dyrt och krångligt att registrera in en importbil i Spanien (ofta ska moms eller IGIC betalas samt registreringsavgift, intyg från tillverkaren, besiktning, tullhandlingar m.m.). I regel är det bäst att köpa en som redan är spanskregistrerad.
-
Skriv köpeavtal (Contrato de compraventa): Precis som hemma bör ni upprätta ett skriftligt köpekontrakt mellan dig och säljaren. Det finns färdiga mallar att ladda ner (t.ex. via konsumentorganisationen OCU). Kontraktet ska innehålla uppgifter om fordonet (registreringsnummer, fabrikat, modell, chassinummer), säljare och köpare (NIE/DNI-nummer, namn, adress) samt köpesumma och datum. Både köpare och säljare ska underteckna varje sida i två likalydande exemplar. Till kontraktet bifogas kopior på era legitimationer (pass/ID och NIE) och bilens papper. Se till att få originalen av viktiga dokument från säljaren, framförallt:
- Permiso de circulación – det officiella registreringsbeviset i original.
- Ficha técnica – bilens ITV-besiktningskort (tekniska kortet) i original.
- Senaste ITV-protokoll (besiktningsprotokoll) i original.
- Bevis på betald fordonsskatt för innevarande år (kvitto från kommunen på Impuesto de Circulación, ibland kallad IVTM) – alternativt kan ni kolla upp detta i fordonsrapporten. Fordonsskatten betalas årligen till kommunen av den som stod som ägare 1 januari det året, så om du köper senare under året ska den vanligtvis redan vara betald av tidigare ägaren.
-
Betala överlåtelseskatt (Impuesto de Transmisiones Patrimoniales, ITP): När du köper ett begagnat fordon från en privatperson i Spanien måste du betala en överlåtelseskatt som kallas ITP. Den betalas av köparen. Skattesatsen varierar beroende på region (Comunidad Autónoma) och fordonets värde; typiskt ligger den på ca 4–8% av marknadsvärdet. Du deklarerar och betalar detta via blankett Modelo 620 eller 621 (olika nummer används i olika regioner) som lämnas till den regionala skattemyndigheten (Hacienda). Exakt procentsats beror på var du är – t.ex. Andalusien har haft 4% för de flesta personbilar, medan Katalonien och Madrid kan ligga högre för nyare/fler hästkrafters bilar. Kolla regional information för aktuell ITP. OBS: Om du köper från en handlare istället, så utgår ingen ITP – istället ingår moms (IVA) i priset. Handlaren sköter då momsen, så detta steg gäller främst vid privatköp.
-
Registrera ägarbytet hos DGT: Inom 30 dagar från köpet måste ägarbytet registreras officiellt hos spanska trafikmyndigheten DGT (Jefatura de Tráfico). Detta motsvarar ägaranmälan till Transportstyrelsen i Sverige, men här måste det göras via blanketter och myndighet. Om du anlitat en gestor lämnar du alla papper till denne, annars får du boka tid på din lokala DGT-expedition eller nyttja vissa postkontor (Correos) som numera kan utföra ägarbyten elektroniskt. Vid registrering ska följande dokument lämnas in:
- Ifylld ansökan om ägarbyte (formulär från DGT – om gestor sköter det fixar de denna).
- Köpekontraktet (Contrato de compraventa) i original, undertecknat av båda parter.
- Betald ITP – kvitto eller stämplat intyg (kopia på Modelo 620/621) som visar att överlåtelseskatten är betald eller att affären inte är skattepliktig.
- Seller's ID and Buyer's ID: Kopia + original av säljaren och köparens identitetshandlingar. För spanjorer är det DNI; för utlänningar betyder det NIE-dokument och pass eller uppehållskort.
- Permiso de circulación (registreringsbevis) i original.
- Ficha técnica + ITV-protokoll i original (bevis på att fordonet har godkänd besiktning).
- Bevis på betald trafikskatt (Impuesto de Circulación) – kvitto eller intyg för innevarande år, om ni inte redan lämnat detta.
- Betald DGT-avgift: Trafikverket tar ut en registreringsavgift (tasa) för ägarbyte. År 2024 var avgiften 54,60 € för vanliga fordon och 27,30 € för mopeder. Räkna med runt 55–60 € år 2025. Avgiften betalas online i förväg eller på plats (ofta med kort).
När allt är komplett registrerar DGT ägarbytet och utfärdar ett nytt Permiso de circulación i ditt namn. Hos kontoret får du oftast ett provisoriskt bevis direkt, och originalhandlingarna kan antingen ges på plats eller skickas hem till dig. Numera kan ägarbyte även göras online via DGT:s e-tjänst om både säljare och köpare har spanska e-legitimationer (certifikat eller [Cl@ve]-inlogg), men det kan vara knepigt för nya utlänningar. De flesta väljer antingen att gå personligen till DGT (glöm inte boka cita previa i förväg) eller att låta en gestoría hantera processen. Som nämnt kostar en gestor ~50 € i arvode, men det kan det vara värt för att slippa köer och huvudbry.
TIPS: Betala inte hela köpesumman förrän ägarbytesprocessen är säkert igång. Det vanliga är att antingen betala när allt är klart (du har fått bilen och dess dokument i hand), eller att du och säljaren går till gestorn/DGT tillsammans och att du betalar då, alternativt lämnar en handpenning och resten när du får bevis att ägarbytet registrerats. Lämna aldrig ifrån dig full betalning innan du faktiskt har fordonet och nödvändiga dokument i din hand eller åtminstone ett officiellt kvitto att ägarbytet är påbörjat hos Trafico. En seriös säljare förstår detta.
-
Försäkring: För att få köra den nya bilen måste du teckna en spansk bilförsäkring. Trafikförsäkring är obligatorisk i Spanien liksom i Sverige. Oftast ordnar köparen själv försäkring direkt i samband med köpet – många försäkringsbolag erbjuder tjänster på engelska och det finns jämförelsesajter. Välj mellan trafik, halvförsäkring (med stöld, brand, glas, bärgning) eller helförsäkring beroende på behov, precis som hemma. Notera att om det är första gången du försäkrar ett fordon i Spanien så har du ingen skadefrihetsrabatt att tillgodoräkna – första årets premie kan därför bli högre, men därefter får du bonusrabatt om du varit skadefri. Detta kan kännas ovant för oss svenskar som eventuellt har många års bonus hemma (tyvärr brukar inte utländska bonusintyg accepteras av spanska bolag, men det skadar inte att fråga). Teckna försäkringen så att den gäller från och med övertagandet – bilhandlare kräver ibland att du visar ett försäkringsbrev innan du kör iväg med bilen, och vid privatköp bör du inte köra en meter utan giltig försäkring (ta hjälp av försäkringsbolaget att aktivera den på rätt datum).
-
Besiktning (ITV): Kolla bilens ITV-status. ITV (Inspección Técnica de Vehículos) är den spanska bilbesiktningen. Om du köper en relativt ny bil kan nästa ITV vara långt i framtiden – första besiktning sker när bilen är fyra år gammal, därefter vartannat år upp till att bilen blir tio, och efter tio år ska fordon besiktigas varje år. En giltig ITV är inte bara ett lagkrav för att få köra fordonet, utan ofta även krav för att DGT ska registrera ägarbytet. Se därför till att säljaren har en godkänd, aktuell ITV (be att få se ITV-klistermärket som sitter på vindrutan och protokollet). Om ITV har gått ut måste den ordnas snarast – det kan innebära att du som ny ägare får boka tid och köra dit bilen oförsäkrad, vilket inte är lagligt. I praktiken: köp helst inte en bil med utgången ITV om det kan undvikas, be säljaren besiktiga den före köpet. En giltig besiktning intygas med ett färgat klistermärke på vindrutans övre högra hörn, där månad och år för nästa kontroll är utstansat.
Som synes är stegen många. Det kan verka överväldigande, men när man tar dem en i taget är det hanterbart. Sammanfattningsvis: gör bakgrundskontroll, skriv papper, betala skatt, registrera hos DGT, försäkra, och kolla ITV – då har du bockat av det viktigaste.
Ska man pruta på priset?
Kort sagt: Ja, det är vanligt att pruta i Spanien, så du bör absolut försöka förhandla om priset eller villkoren – särskilt på begagnade fordon. Kutymerna påminner om de i Sverige: privata säljare lägger ofta ut en bil med lite marginal för att kunna gå ned något, och hos handlare finns det ibland kampanjer eller förhandlingsutrymme.
-
Privata affärer: Det skadar aldrig att höra om priset är förhandlingsbart – på spanska kan du fråga "¿El precio es negociable?". Många spanjorer förväntar sig viss förhandling. Redan när du ringer på annonsen kan du försiktigt kolla om priset kan diskuteras. Förbered argument: har du upptäckt något som behöver åtgärdas på bilen (t.ex. slitna däck, en repa, snart dags för kamremsbyte) kan det motivera ett lägre pris. Det är rimligt att försöka få ned priset några tusenlappar (ett par hundra euro) på en vanlig begagnad bil, men överdriv inte – om bilen redan är mycket billig kan säljaren neka prut ("bilen säljer sig själv" som man säger). Var saklig och trevlig; att pruta ses inte som oartigt i Spanien, det är en del av spelet inom rimliga gränser.
-
Bilhandlare: Även hos etablerade bilfirmor finns utrymme att förhandla, särskilt på begagnade bilar. Tveka inte att pruta med återförsäljaren – säljarna vill ofta möta sina försäljningsmål, speciellt mot slutet av ett kvartal eller räkenskapsår, så då kan de vara extra måna om att få till affären. Ofta kanske de inte sänker priset drastiskt, men du kan få extrasaker inkluderade: till exempel begära att de lägger med nya däck, extra garantimånader, en service eller besiktning, full tank bränsle eller liknande. Ibland går de med på att stå för kostnaden av ägarbytet eller ge rabatt motsvarande registreringsavgiften. I Spanien förekommer även att nybilshandlare ger bättre pris om du finansierar köpet via dem – paradoxalt nog kan kontantköp bli dyrare medan leasing/avbetalning ger kampanjrabatt, eftersom finansbolagen ger återbäring till handlaren. Så undersök olika upplägg. Hur som helst: fråga alltid om de kan "göra något på priset" eller inkludera extra värde, värre än ett nej kan du inte få.
Sammanfattning: Prutning är normalt både på privata och kommersiella köp i Spanien. Håll dig saklig och vänlig – spanjorer kan förhandla med glimten i ögat. Om du köper via en handlare, se till att få med så mycket mervärde som möjligt; du ska kunna få någon form av rabatt eller tillägg. Och glöm inte – om något känns dyrt eller osäkert, var beredd att gå därifrån; det finns ofta många liknande fordon på marknaden.
Leasing och långtidsuthyrning som utlänning
Att leasa eller långtids-hyra bil (s.k. renting på spanska) kan vara ett smidigt alternativ till att köpa, särskilt om du inte vill binda kapital eller bara behöver bil under en begränsad period. Som utlänning kan du absolut teckna leasing/renting, men även här finns vissa krav.
Krav för att få leasing/renting: Leasingföretaget kommer att göra en kreditvärdighetskontroll och kräva dokumentation för att försäkra sig om att du kan betala månadsavgifterna. Vanliga krav är:
-
NIE-nummer och legitimation: Du behöver ett giltigt NIE och pass (eller ID-kort) för att teckna avtalet – utlänningar måste uppvisa NIE + pass. De flesta leasingbolag kräver att du är folkbokförd någonstans (ej nödvändigtvis i Spanien om du har god ekonomi annars, men oftast underlättar det att du är resident i Spanien). Många företag föredrar att du har spansk adress och bankkonto, då månadsbetalningarna sker via autogiro.
-
Inkomst- och ekonomiska underlag: Du måste kunna styrka att du har stadig inkomst och är ekonomiskt solid. För privatpersoner brukar de kräva löneintyg – t.ex. de senaste två lönespecifikationerna om du är anställd. Är du pensionär eller egenföretagare kan de be om andra bevis på inkomst (pensionsutdrag, bokslut etc). Ofta vill de också se din senaste självdeklaration (inkomstdeklaration) – om du redan deklarerat i Spanien är det ett plus, annars kanske intyg från svensk deklaration eller liknande kan diskuteras. De kollar även så att du inte har aktiva skulder hos kronofogde eller i spanska kreditregister. Kort sagt görs en solvensprövning: du ska visa att du har tillräcklig betalningsförmåga för leasingavgiften varje månad.
-
Bankinformation: Du behöver lämna uppgifter för autogiro (domiciliación bancaria) – normalt ett spanskt bankkonto i ditt namn varifrån månadsavgifterna dras. Har du inte ett spanskt konto kan det bli svårt, då de automatiskt debiterar i euro inom Spanien.
Uppfyller du dessa krav brukar det gå bra att bli godkänd för leasing, även som utlänning. Men om du nyligen flyttat till Spanien utan inkomsthistorik här kan bolagen vara lite mer restriktiva. Vissa kan då begära en större första förhöjd hyra/insats eller en deposition/garanti. Ibland hjälper det om man har en fast anställning hos ett känt företag eller om någon med god ekonomi kan stå med på kontraktet. Notera att traditionell kreditbedömning (credit score) inte är lika utbrett i Spanien – istället tittar man på konkreta intyg och om du förekommer i eventuella skuldregister.
Leasing vs. långtidsuthyrning (renting): I vardagligt tal säger svenskar ofta privatleasing om det som i Spanien kallas renting. Renting innebär hyrbilslösning på lång tid – du betalar en fast månadskostnad där det mesta ingår (skatt, försäkring, underhåll, assistans, oftast även service/ITV) och lämnar tillbaka bilen efter kontraktstiden. Det liknar att leasa bil i Sverige. Ordet leasing i Spanien används mer för en finansiell leasing där företaget/leasingtagaren kan ha en köpoption i slutet av perioden – det upplägget används ofta av företag eller egenföretagare för att sedan lösa ut bilen. För privatpersoner är renting (all-inclusive-leasing) vanligast, där du inte äger bilen ens i slutet utan bara nyttjar den. Fördelen är förutsägbara kostnader och inget strul med att sälja bilen vidare; nackdelen är att du aldrig bygger egenkapital i en bil.
Flexibel långtidsuthyrning: På senare år har flexibla bilprenumerationer blivit populära. Flera företag erbjuder kortare bindningstider, t.ex. 1–12 månaders hyrperiod med möjlighet att byta bil eller avsluta tidigare. En del kallar detta "suscripción" eller helt enkelt renting flexible. Det passar om du bara behöver bil i t.ex. 3–6 månader eller vill kunna byta bilmodell ofta.
Populära leasing- och rentingföretag 2025: Det finns en rad aktörer på marknaden. Några exempel:
-
Movere: En nyare aktör som erbjuder bilprenumeration på 1–24 månader. Deras koncept är mycket flexibelt – kontrakt från bara en månad upp till två år, med möjlighet att byta bil eller hoppa av utan straffavgift. I månadskostnaden ingår försäkring, underhåll, assistans, skatt, ITV m.m., så det är bekymmersfritt. Movere har lyfts fram som en av de bästa renting-lösningarna 2025 tack vare denna flexibilitet.
-
Traditionella leasingbolag (rentingföretag): Arval, LeasePlan, ALD Automotive m.fl. är etablerade aktörer som erbjuder leasing/renting till både privatpersoner och företag. Kontrakttider brukar vara 2–5 år. De har ofta ett brett utbud av bilmodeller – allt från småbilar till premiumbilar – och inkluderar service, garanti, ibland däckhotell etc. Dessa bolag kan skräddarsya upplägg men är mindre flexibla med avtalstiden (du binder dig oftast för hela perioden, t.ex. 36 månader).
-
Northgate: Ett företag känt för flexibelt renting utan bindningstid. Northgate har traditionellt inriktat sig mot företagskunder som behöver variera sin fordonsflotta, men de har även lösningar för privatpersoner. Här kan man ha bilen från några månader upp till 5 år, och byta eller lämna tillbaka med kort varsel. Detta passar om du är osäker på hur länge du behöver bilen eller vill ha möjlighet att uppgradera.
Sammanfattning: Leasing/renting kan vara ett smidigt alternativ till köp, särskilt om du inte vill binda kapital eller bara behöver bil under en begränsad period. Krav på NIE, inkomstbevis och spansk bankkonto gäller, men många utlänningar får leasing godkänd. Flexibla lösningar som Movere har blivit populära för kortare behov, medan traditionella bolag som Arval och LeasePlan erbjuder längre kontrakt med mer service inkluderat.
Vanliga fallgropar och tips
När du köper bil i Spanien finns det några vanliga misstag som svenskar gör. Här är de viktigaste att undvika:
-
Glöm inte ITV: En av de vanligaste fällorna är att köpa en bil med utgången besiktning. ITV är obligatorisk och du kan inte registrera ägarbytet utan giltig besiktning. Be alltid säljaren visa ITV-klistermärket och protokollet.
-
Kontrollera skulder: Obetalda böter, skatter eller lån följer med bilen till nya ägaren. Beställ alltid en fordonsrapport från DGT eller låt en gestor kolla upp bilens status.
-
Betala inte för tidigt: Lämna aldrig hela köpesumman innan du har bilen och dokumenten i hand, eller åtminstone bevis på att ägarbytet är påbörjat.
-
Försäkring direkt: Du måste ha försäkring innan du kör bilen. Teckna försäkringen så att den gäller från övertagandet.
-
Importbilar: Var extra försiktig med bilar som har utländska registreringsskyltar. Det kan bli mycket dyrt att registrera dem i Spanien.
Slutligen
Att köpa eller leasa bil i Spanien kräver lite mer pappersjobb än hemma, men när du väl har gått igenom processen första gången blir det betydligt lättare nästa gång. Med rätt förberedelser – NIE i ordning, adress registrerad, alla dokument redo – och kanske hjälp av en gestor, kan även en svensk navigera det spanska systemet. Lycka till med ditt fordonsköp i Spanien, och kör försiktigt!